

שלב 05
ראיון עבודה במשרדי החברה
איזה כיף, קבעו לכם ראיון עבודה
אבל למתי לקבוע את הראיון?
איזה כיף, המגייסת מתקשרת אליכם ומודיע לכם שאתם עוברים לשלב הבא בגיוס לחברה, איזה כיף. עתה היא כבר תרצה לקבוע לכם פגישה פיסית במשרדי החברה עם המנהל האישי שלכם על מנת שיוכל להכיר אתכם פנים מול פנים ולא רק דרך הזום. אז למתי לקבוע לך פגישה?
על פניו זו תשובה פשוטה, בעבר הייתי אומר ישר מתי שנוח לכם. יחד עם זאת, מדובר בטעות חמורה של המון מגויסים, הואיל ואתם אומרים מראש לאותה מגייסת שהזמן שלהם הרבה יותר חשוב מהזמן שלך, וגם אתה פתאום נראה לחוץ על מקום העבודה. כרגע אתם צריכים לחשוב קדימה וגם להציג למראיין בצורה כזאת, שאתם מקבלים הצעות רבות גם מחברות אחרות, ולכן תוכל להתפנות אליהם בזמן ובשעה שנוחה לך.
אז מתי בדיוק? רק בשעות הבוקר המוקדמות, וכמה שיותר מוקדם.
שעת הריאיון היא שעה מאוד חשובה לכם, הואיל ואתם רוצים שהמראיין יקבל החלטה אקטיבית ויקבל אתכם לחברה. במקרה הזה אני מסתמך על אילנות גבוהים לרבות הסתמכות על פרופ' יוסי יסעור אשר במחקרו בדק מתי אנשים מקבלים החלטות אקטיביות.
כלומר, החלטה אקטיבית היא החלטה של שינוי בנוגע למצב הקיים, או שינוי למה שאנו רגילים אליו. כאן אנו רוצים שהמראיין יבצע החלטה אקטיבית ויקבל אתכם לעבודה, ולא החלטה פאסיבית אשר משאירה את המצב על כנו. במחקר ובמחקרים רבים אחרים לרבות פרופ' דן אריאלי, החלטות אקטיביות מתקבלות מוקדם מאוד בבוקר, וככה הן יורדות בהדרגה עד לשעת צהרים, כאשר נמצא שבשעה 12:00 לפני ארוחת הצהריים, כמעט 90% מההחלטות שהתקבלו הן יהיו פסיביות. כמו כן נמצא, שלאחר ארוחת הצהרים, שוב אנו נוטים לקבל החלטה אקטיבית, אבל לא באותה רמה כמו שהיינו מקבלים בבוקר.
תחשבו על זה, מתי אתם מקבלים החלטה אקטיבית בבוקר או בערב?
אז מכאן והלאה, כל הראיונות עבודה שלכם יהיו רק בשעות הבוקר המוקדמות, וככל הניתן. תעדיפו אפילו לדחות את הראיון, ובלבד שהוא יתקיים בבוקר.
אל תגיעו לפני הזמן, תגיעו בדיוק בזמן
אחד הדברים הכי חשובים עם הגעתכם לראיון עבודה הוא להגיע לריאיון בזמן, יחד עם זאת, חשוב שלא להגיע זמן רב לפני ראיון העבודה.
כלומר, אם הראיון נקבע לכם בשעה 15:00 ואתם כבר מגיעים למשרדי החברה בשעה 14:30, אתם בפועל מלחיצים את עצמכם ואת המראיין הואיל והוא מצפה לכם רק בשעה 15:00. ובכלל אתם מונעים ממנו להתנהג כרגיל באותו זמן אלא בצורה רשמית.
בעבר שעשיתי ראיון עבודה לפלונית, היא הגיע לראיון 45 דקות לפני הזמן, ובסופו של דבר התיישבה בכיסא מול החדר שלי. אני מבטיח לכם שאני ממש לא אהבתי את זה, בפועל היא למעשה הלחיצה אותי ומנעה ממני להתרכז בעבודה. מכאן ברור לכם, שכל ראיון העבודה עצמו התנהל ברגל שמאל, הואיל וכבר מראש פסלתי אותה .
אז מה עושים?
מגיעים מוקדם לריאיון, אבל לא נכנסים פנימה, אלא ניתן לשבת קודם בבית הקפה שסמוך למקום, או אפילו בלובי של הבניין.
המטרה שלכם הוא להגיע 7 דקות בדיוק לפני תחילתו של הריאיון, ככה במהלך אותן 7 דקות תנסו להתרשם ממקום העבודה וזאת על ידי דיבוב של המזכירה, והליכה לשירותים ולמטבח של החברה על מנת לשתות מים ולהתרשם מהמקום בצורה פיסית מהמקום.

מכירים את המזכירה ?
בדרך כלל שאנו מגיעים לראיון, העובדת הראשונה בארגון שאנו פוגשים תהיה המזכירה, ולכן אם אתם מרגישים ביטחון, תנסו לדבר איתה לא שיחת חולין על מצבכם הרפואי או המשפחתי, אלא מספר משפטים על מנת להראות שאתם חברותיים ואנשים נעימים. לרוב, בדרך כלל אחרי הראיון עבודה, אותה מזכירה מתוך סקרנות תשאל איך הייתם, ואף אולי תוכל להמליץ עליכם.
תתפלאו כמה כוח יש למזכירות בארגון, שמספיק אפילו מילה אחת רעה או טובה, והיא יכולה לסייע או להכשיל אתכם בקבלת העבודה.
אז איך ניתן לדובב את המזכירה?
באמצעות שאלה פתוחה. ניתן לשאול את המזכירה לדוגמה איך ניתן להגיע לכאן בתחבורה ציבורית, ומכאן לפתח את הנושא ואת השאלה. אל תנסו להתחבב אליה בכוח, אלא אתם צריכים להראות שאתם נחמדים, ובעלי ביטחון עצמי.
באחד הראיונות עבודה הרבים שעברתי, הגעתי לחברה גדולה בדיוק 5 דקות לפני הזמן, המזכירה כמובן הושיבה אותי בלובי, ואני שאלתי אותה בדרך אגב היכן ניתן לשתות מים, ראיתי שהיא ממש נסערת והעדפתי לא לפתח איתה יותר שיחה. אחרי 2 דקות ראיתי שהיא כבר ממש לחוצה, והיא פתאום פנתה אלי אם אני יודע אקסל, השבתי לה שכן. היא ביקשה ממני לסייע לה באחד הקבצים שנהרסו לה, ותוך כדי היא הסבירה לי שהמנכ"ל ביקש ממנה בדחיפות פירוט של מספר נתונים על גבי האקסל, והיא בטעות מחקה את הנתונים שהיא עומלת עליהם כבר 3 שעות, ועתה היא כבר חייבת לצאת הבייתה.
לאחר שהסתכלתי על גיליון האקסל, ראיתי שהיא בטעות הסתירה כמה עמודות, מיד בצעתי ביטול של הסתרת עמודות, וכל הנתונים שבו בשלום. למרות שלא המשכתי באותה חברה כי העדפתי ללכת לעבוד במקום עבודה אחר, ידעתי כבר מראש שעברתי את מבחן המזכירה.
הקשר בין השירותים והמטבח לבין רווחת העובדים

אנו ממליצים לכולם ללכת תחילה לשירותים של החברה, שם סבורני ניתן ללמוד על היחס של החברה לעובדיה. אם מצד אחד אתם נכנסים לשירותים מסודרים ונקיים, אשר שם ניתן לראות מגבונים לחים, סבון ידיים, מקלות אזנים ובכלל אם יש ריח טוב והם נאים. כאן ניתן להקיש שהחברה משקיעה גם ברווחה של עובדיה.
יחד עם זאת, אם אתם מגיעים לחברה פלונית ורואים הלכה למעשה שירותים נוראיים, לא מטופחים ולא נעימים בלשון המעטה, אזי כנראה שככה החברה בדיוק מתייחסת לעובדיה.
כלומר, הנוחות והרווחה שלהם פחות מעניינה.
ומה הקשר למטבח? בעבר היה ניתן לראות במטבח של החברות שונות שתייה קרה, חמה, תיונים של תה ותו לא. היום במקומות מסודרים יש מקרר לעובדים ואף ניתן לראות שישנה שתייה קלה, ואפילו שתייה מוגזת כגון קולה, פירות, ירקות וכיוצא בזה.
ישנה חזקה שקובעת שגודל המטבח המושקע בחברה, כך גודל ההשקעה והטיפוח של עובדי החברה.
ללחוץ את היד או לא ללחוץ את היד, זאת השאלה?
עם כניסתכם לחדר, אתם עוברים סריקה של בדיוק 10 שניות, שם המראיין כבר יודע אם אתם תמשיכו איתו לשלב הבא, או שמא תצטרכו להוכיח את עצמכם בהמשך הראיון. כפי שדברנו, אין תחליף לרושם ראשוני, ובמיוחד בראיונות עבודה.
ברגע שנכנסתם לחדר, אתם לוחצים את היד למראיין בביטחון עצמי ומסתכלים לו בלבן של העיניים. זה אחד השלבים הכי חשובים בראיון עבודה, גם אם המראיינת אישה, תלחצו לה את היד, ותנו לה כבוד. יחד עם זאת, ברגע שראיתם שהמראיינת אישה דתייה, כמובן אל תלחצו לה את היד, ואל תביכו אותה.
ללחיצת היד למראיין יש השפעה גדולה, והיא מעידה עליכם רבות. אם אתם לא לוחצים את ידו של המראיין אתם כבר מראש מעידים עליכם שאתם חסרי ביטחון, גם אם תלחצו את היד בצורה חלשה, או בצורה כאילו אתם מרגישים גועל מהמראיין, חבל על הזמן שאתם הולכים לבזבז בראיון עבודה, הסיכוי שאתם תעברו את הראיון הוא קלוש. יש ללחוץ את היד בלשון עממית "כמו גבר" לא חזק מידי ולא חלש מידי. אלא לחיצה שתשאיר על המראיין רושם שאתם אנשים רציניים ובעלי ביטחון עצמי גבוהה.
איך אני אמור להתנהג או לשבת על הכיסא בזמן הראיון ?

בצורה זקופה ונינוחה, כאשר אתם מסתכלים למראיין בתוך הלבן של העין, מחייכים ומספרים על עצמכם בכנות ובהתלהבות.
חברים חשוב תמיד להציג התלהבות הואיל ואף אחד לא באמת יגייס עובד כבד ובלי אנרגיות. יש הרבה שטוענים שאתם צריכים ממש לחקות את הישיבה של המראיין או לדבר כמוהו על מנת שתגיעו לסוג של "ראפור" והכוונה מעולם ה NLP ליצירת כימיה עם המראיין.
אולי ניתן לעשות זאת לאחר מספר ראיונות כאשר יש לכם מספיק ניסיון בתחום, ככה גם תוכלו להרגיש ביטחון עצמי ולבצע זאת. בכל מקרה אני ממליץ קודם שתנסו להרגיש הכי נוח בראיון עבודה, ולאחרי זה תנסו לחקות את הישיבה של המראיין ולדבר עם הידיים בדומה אליו.
המטרה הראשונה שלכם היא לנסות להרגיש כמה שיותר נוח, ולדבר בצורה ברורה עם ביטחון עצמי על עצמכם וכישורכם. חברים כאן בא לידי ביטוי יכולת המכירה שלכם לצד השני, תמכרו את עצמכם ואת היכולות שלכם לחברה.
תהיו בטוחים, שהחברה תעדיף להעסיק אדם בעל ביטחון עצמי ונוח לבריות גם אם הוא חסר ניסיון בתחום, מאשר אדם מקצועי, אבל סוג של אנטיפט.
מה עושים בסוף הראיון ?
בשלב הקודם דיברתי על אותן שאלות שאתם צריכים לשאול בסוף הראיון, וזאת על מנת להראות רצינות לגבי המשרה. עם סיום הראיון, אתם צריכים ללחוץ בשנית את ידו של המראיין גם אם אתם מרגישים שהראיון עבודה לא הלך לכם טוב. מה היכפת לכם, אתם אף פעם לא יכולים לדעת מה הם באמת חושבים.
זה גם השלב שאתם יכולים לשאול שאלות לא רשמיות בזמן הראיון. לדוגמה, נניח ואתם יודעים שהמראיין חובב אגרוף, אז זה בדיוק הזמן לשאול אות שאלה פתוחה או להראות לו שיש לכם תחומי עניינים משותפים. כאן למעשה אתם מנסים שוב למצוא מכנה משותף בינכם לבין המראיין, ולסיים את הראיון עם תחושה טובה לשני הצדדים. כאן גם בא לידי ביטוי אפקט האחרונות, למעשה אתם משאירים למראיין את הטעם האחרון שלכם בדומה לאדם שהולך לארוחת ערב, ובדרך כלל הטעם האחרון שנשאר לו בפה זה הקינוח ולא הסטייק שהיה פחות טוב.
בראיון עבודה האחרון שעברתי למשרת מנהל חשבונות בכיר, עם סיום הראיון התחלתי לפתח שיחה עם מנכ"ל החברה, והשיחה שלנו גלשה ככה שבסוף הלכנו ביחד למטבח של החברה ודיברנו עוד 10 דקות כאשר הוא מצד אחד הכין לעצמו קפה להתחיל לספר לי את החוויה האחרונה שלו מהנסיעה לארצות הברית. ואילו שתיתי מים וידעתי כבר שכל מה שנותר לי זה לנהל משא ומתן על השכר.
השלב הבא והאחרון, הוא השלב שבו אתם צריכים לנהל משא ומתן סופי על שכרכם ועל על אותן תנאים או הטבות בשכר שלכם, וכמו כן להיפרד כידידים ממקום העבודה האחרון שלכם. על זאת נעמוד בשלב ה 6 והאחרון.
אז לאחר שסיימנו את הראיון עבודה בהצלחה, עתה אנו נתקדם ונעבור לשלב הבא- ניהול משא ומתן
